mobilstudio

Mobilstudio to profesjonalne studio nagrań, które znajduje się w Legnicy przy ulicy Solińskiej. Odkryłem je niedawno. Zaprosił mnie tam mój przyjaciel Jurek Słota. Prowadzą je Leszek i Julian. Panowie znają się na swoim fachu jak nikt! Świetnie współpracują i podchodzą rzetelnie do swojej pracy. Moim zdaniem warto u nich nagrać i " podrasować" swój singiel, wokal itp. Mastering jest na wysokim poziomie. Z ich usług korzystają znani muzycy, m.in. Jerzy Słota - wokalista legendarnego zespołu VOX; Jafo - jeden z najlepszych (moim zdaniem) gitarzystów w kraju. Naprawdę polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jaką gitarę kupić?

Osobiście uważam, że naukę gry na gitarze nie można zaczynać na niewygodnym, nie strojącym instrumencie. Często jednak sytuacja wygląda tak, że rodzice w obawie iż dziecko zarzuci naukę dają mu starą, zleżałą na strychu gitarę na której tatuś pokazywał swoje umiejętności na koloni 20 lat temu. Nic gorszego nie można zafundować dziecku. Na samym początku edukacji muzycznej ucznia mogą trochę pobolewać palce czy ręka. Jeśli do tego dodamy gruby i krzywy gryf, stare struny
( czasem niekompletne! ), których dociśnięcie do gryfu jest samo w sobie sztuką, zardzewiałe klucze które nie trzymają w ogóle stroju, to możemy mieć 99% pewności, że dziecko zniechęci się w pierwszym tygodniu ćwiczeń.

Oczywiście dobry i wygodny sprzęt nie musi zaraz kosztować tyle, że będziemy musieli brać pokaźny kredyt w banku. Czasami i używany instrument może być bardzo wygodny.
Jeśli jednak chcemy kupić dziecku gitarę to proponuję zacząć od gitary klasycznej.
Ma ona nylonowe miękkie struny, co ułatwia wydobycie dźwięku bez większych trudności.


STROJENIE GITARY

Aby gra na gitarze sprawiała nam przyjemność i nie popsuła nam zarazem słuchu, należy dobrze nastroić nasz instrument. Do najpopularniejszych sposobów strojenia zalicza się specjalny stroik gitarowy. Jeśli masz dostęp do internetu to nic nie stoi na przeszkodzie żeby nastroić gitarę od jakiegoś darmowego tunera. Aby nastroić gitarę „na ucho” musimy wpierw nastroić strunę E1 od jakiegoś instrumentu (np. pianina). Jeśli nie mamy takiej możliwości to warto zaopatrzyć się w kamerton. Dźwięk, który wydaje powinien być taki sam jak dźwięk wydobyty ze struny E1 przyciśniętej na V progu. Kiedy już mamy nastrojoną strunę E1, stroimy całą gitarę:

Struna H2 przyciśnięta na V progu ma brzmieć tak samo jak pusta ( nie przyciśnięta ) struna E1.

Struna G3 przyciśnięta na IV progu ma brzmieć tak samo jak pusta struna H2.

Struna D4 przyciśnięta na V progu ma brzmieć tak samo jak pusta struna G3.

Struna A5 przyciśnięta na V progu ma brzmieć tak samo jak pusta struna D4.

Struna E6 przyciśnięta na V progu ma brzmieć tak samo jak pusta struna A5.

Dźwięki muszą być zgodne choć faktycznie leżą w różnych oktawach.


Oto propozycje gitar, które polecam jako wygodne narzędzie do ćwiczeń:

Yamaha C-30 m

Yamaha C-30 m

Yamaha C-40

Yamaha C-40

Hofner Carmentica HC 206

Hofner Carmentica HC 206

prawidłowa pozycja do gry

prawidłowa pozycja do gry

Warto poznać nuty

Z doświadczenia wiem, że uczniowie boją się uczyć zapisu nutowego.
Zazwyczaj chodzi im o to aby akompaniować na gitarze do ulubionych piosenek a do tego wystarczy znać parę chwytów i ze dwa bicia.
Rozumiem to i nie zmuszam nikogo do uczenia się nut. Chcę jednak podkreślić, że poznanie zapisu nutowego pozwala gitarzyście pogłębić wiedzę muzyczną i samemu rozkoszować się kunsztem gry na instrumencie.
Nuty wcale nie są trudne! To błędny pogląd. Tak naprawdę są kluczem do wielkiej przygody muzycznej z której można wydobyć wiele smaczków melodycznych, rytmicznych, dynamicznych
( dot. siły natężenia dźwięków; głośności ), agogicznych ( dot. tempa; szybkości ), harmonicznych
( dot. zgodności współbrzmień ), artykulacyjnych ( dot. sposobu wykonywania dźwięków ). Wszystkie te elementy składają się na prawdziwą muzykę. Dzięki nutom bez problemu zagrasz muzykę klasyczną ale też wszystkie inne nurty muzyczne ( jazz, blues, rock itp. ) których utwory zapisano właśnie w systemie nutowym. Dzięki nutom możesz również utrwalić swoją twórczość kompozytorską.

Pamiętaj, nuty to język międzynarodowy! Pozwoli ci " porozmawiać " z każdym muzykiem na ziemi znającym ten zapis.


Podział warości nutowych

Podział warości nutowych

Liczenie nut

Liczenie nut

Jak czytać tabulaturę?




Ucząc się grać na gitarze, z pewnością napotkasz na sposób zapisu utworów muzycznych w formie tabulatury.
Tabulatura to nic innego jak sześć linii reprezentujących poszczególne struny gitary, wraz z cyframi mówiącymi, na którym progu należy wydobyć dźwięk (lub że należy uderzyć pustą strunę w przypadku gdy cyfrą jest 0).

Hammer on

Technika ta polega na tym, że pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie (poprzez szarpnięcie struny), natomiast kolejny poprzez uderzenie palcem w strunę na wyższym progu. Na tabulaturze ta technika jest oznaczana literką h.

e |------------------|
H |------------------|
G |-------5h7-------|
D |------------------|
A |--0h2------------|
E |------------------|

Pull off

Technika ta polega na tym, że pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie (poprzez uderzenie struny), natomiast kolejny poprzez oderwanie palca od struny, przy czym aby zabrzmiało to odpowiednio głośno, odrywając palec należy dodatkowo szarpnąć nim strunę. Aby to zadziałało musisz wcześniej przygotować się i postawić inny palec na którymś z niższych progów (chyba, że po oderwaniu ma zabrzmieć pusta struna). Technika ta jest oznaczana na tabulaturze literką p.

e |-----------------|
H |-----------------|
G |-------7p5-------|
D |-----------------|
A |--2p0------------|
E |-----------------|

Tryl

Tryl to sposób gry, polegający na szybkim połączeniu ze sobą technik hammer-on i pull-off. Trącasz strunę raz, a później już tylko uderzasz i odrywasz palec. Technikę tę oznacza się literkami tr, a czasem jako serię hammer-on'ów i pull-off'ów.

e |-----------------|
H |--5tr7-----------|
G |-----------------|
D |--------5h7p5h7--|
A |-----------------|
E |-----------------|

Vibrato

Technika ta polega na tym, że podczas grania określonego dźwięku wykonujesz szybki ruch dłonią, dzięki czemu otrzymujesz specyficzne, ładnie brzmiące wibracje.
Na tabulaturze vibrato najczęściej oznaczane jest wężykiem.

e |----------12~~~~~~--|
H |-7~~----------------|
G |--------------------|
D |--------------------|
A |--------------------|
E |--------------------|

Slide

Technika ta polega na tym, że pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie (poprzez szarpnięcie struny), natomiast kolejny poprzez przesunięcie palca po gryfie do innego progu.
Na tabulaturach możesz spotkać cztery rodzaje slide'ów:
w górę z określonego progu na określony próg
w górę z dowolnego progu na określony próg
w dół z określonego progu na określony próg
w dół z dowolnego progu na określony próg

e |--------------------|
H |-5/7--/7---7\5--\5--|
G |--------------------|
D |--------------------|
A |--------------------|
E |--------------------|

Bend

Technika ta polega na tym, że po zagraniu pierwszego dźwięku podciągasz strunę w poprzek gryfu tak, aby wydobywany przez nią dźwięk uzyskał taką wysokość, jak dźwięk na innym, wyższym progu.
Na tabulaturze technika ta oznaczana jest literką b, po której następuje numer który informuje Cię o tym, jak bardzo musisz strunę podciągnąć.
Najczęściej spotykamy podciągnięcia do dźwięku kolejnego progu (czyli o jeden półton), lub do dźwięku o dwa progi wyżej (czyli dwa półtony - jeden cały ton). Często też po podciągnięciu następuje opuszczenie dźwięku z powrotem do wyjściowego.

e |-------------------------|
H |-11b12--11b13--11b12b11--|
G |-------------------------|
D |-------------------------|
A |-------------------------|
E |-------------------------|

Palm muting

Technika ta polega na tym, że podczas gry opierasz dłoń na mostku, dzięki czemu otrzymujesz przytłumiony dźwięk. Szczególnie gdy jest to grane na gitarze elektrycznej, pozwala na uzyskanie ciężkiego brzmienia.
Na tabulaturze palm muting oznaczane jest literkami p.m. oraz kreską mówiącą o tym, dla których dźwięków masz je stosować.

p.m. -----------|
e |--------------------|
H |--------------------|
G |--------------------|
D |--------------------|
A |--------------------|
E |-0-0-0-0-3-3-3-3--0-|

Muffled strings

Muffled strings to technika wydobywania z gitary przytłumionych dźwięków, wykorzystywana podczas gry akordowej.
Polega ona na tym, że zamiast przyciskać struny mocno do gryfu, tylko ich dotykasz, przez co dźwięk jest stłumiony.
Na tabulaturze muffled strings oznaczane jest za pomocą znaków x, pokazujących, które struny należy uderzyć. Natomiast co do miejsca na gryfie, w którym należy to zagrać, to jest ono w zasadzie dowolne.

e |------------x---x---|
H |------------x---x---|
G |------------x---x---|
D |---x--x-----x---x---|
A |---x--x-----x---x---|
E |---x--x-----x---x---|

Technika ta najlepiej wychodzi przy akordach barowych i power akordach, gdyż grając te akordy możesz łatwo przytłumić wszystkie uderzane struny, ale oczywiście możesz ją stosować również na przemian ze zwykłymi, podstawowymi akordami.

Tapping

Technika ta polega najprościej mówiąc na tym, że grasz tak jak hammer-on i pull-off, tylko wykorzystujesz do tego celu obie dłonie. Dźwięki wydobywasz poprzez uderzanie oraz odrywanie palców w różnych miejscach na gryfie gitary.
Tapping szczególnie dobrze wychodzi na gitarze elektryczniej, gdzie nie trzeba dużej siły aby wydobyć dźwięk, na klasykach i akustykach jest to trudniejsze.
Jeżeli dźwięk ma zostać wydobyty poprzez uderzenie palcem prawej dłoni, to na tabulaturze będzie to oznaczone literą T. Pozostałe hammer-ony oraz pull-ofy są oznaczane normalnie.

T T T T T T
e |--8p5p3-----------|--8p3p0-----------|--8p5p3----10p3---|
H |----------8p5p3---|----------8p3p0---|------------------|
G |------------------|------------------|------------------|
D |------------------|------------------|------------------|
A |------------------|------------------|------------------|
E |------------------|------------------|------------------|

Flażolety

Flażolety naturalne

Flażolet to specjalny sposób na wprawienie całej struny w drgania o określonej wysokości. Zagranie flażoletu polega na tym, że zamiast przyciskać strunę palcem do gryfu zaraz przed określonym progiem, tylko lekko dotykasz strunę bezpośrednio nad progiem.
Tak zagrany flażolet nazywa się flażoletem naturalnym i występuje na 5, 7 oraz 12 progu gitary. Dlaczego właśnie tutaj? Ponieważ w tych miejscach dzielisz strunę dokładnie w 1/4, 1/3 i połowie długości - w ten sposób wytwarzasz falę stojącą.
Na tabulaturze flażolety oznaczane są nawiasami klamrowymi.

e |---------------<5>--|
H |--------------------|
G |--------------------|
D |---------<7>--------|
A |--------------------|
E |-<12>----
-----------|

Wirtuozi gitary ;)

Wirtuozi gitary ;)
Dawid

Julitka

Tommy Emmanuel